27 januari 2022
śrī śrī guru gaurāṅgau jayataḥ!
Discussie over Sri Gurvastakam 6-9nikunja-yuno-rati-keli-siddhyai Radha en Krsna Yugala zijn altijd aan het spelen in de loofhutten
van het mooie Vrndavana aan de oever van de Yamuna, altijd. De gopis onder leiding
van Rupa-manjari en Rati-manjari weten heel goed, hoe ze Radha en Krsna elkaar laten
ontmoeten. Zonder hun hulp kunnen ze elkaar niet ontmoeten. Alle gopis evenals mijn
gurudeva zijn daarin bedreven. Hoezo bedreven? Hij weet hoe hij de echtgenoten van
de gopis om de tuin moet leiden. Hij weet goed, hoe hij anderen kan bedriegen. Hij weet
ook hoe hij Candravali kan bedriegen en anderen uit andere groepen. En hoe hij de
ontmoeting van Radhika met Krsna en Krsna met Radha moet arrangeren. Hij is zeer
gewiekst. Hij ontdekt steeds nieuwe methoden om ze om de tuin te leiden, zodat Radha
en Krsna elkaar kunnen ontmoeten. Dus hij is een expert op dit gebied. Wie? Onze
Gurudeva. En daarom is mijn gurudeva in de gedaante van een gopi - oh, hij is Radha
en Krsna zeer dierbaar. Hij is vooral meer geneigd naar Radhika. Dus Krsna mag hem zo graag en voor die gurudeva doe ik vandana.
Je moet de symptomen van gurudeva kennen, hoe verheven [hij is]. Een werelds persoon
met lust, die keer op keer valt is geen guru. Als je een dergelijke guru hebt aanvaard, geef
dan onmiddellijk die gevallen guru op. Degenen, die altijd naar de bioscoop gaan en
impersonalistische colleges volgen op universiteiten, moet je boycotten. Ze hebben geen
vertrouwen in de naam, ze hebben geen vertrouwen in de lijn van hun gurudeva. Ze
hebben er geen sterk vertrouwen in, dat onze gurudeva alles kan geven, eeuwige zegen,
hij kan alles geven. Die [zogenaamde] guru moet totaal worden opgegeven. En zelfs degenen, die sannyasa hebben genomen, zijn nu verstrengeld
geraakt in lustbevrediging - oh, ze zouden niet gezien mogen worden. Ze moeten buiten ons
gezichtsveld blijven. Ze kunnen niets geven. Kun je een vrucht nemen van een doornenboom?
Kun je verwachten, dat een bubbelboom vrucht draagt? Bubbelboom, weet je wel? [Toegewijden:] Doornenstruik. [Srila Narayana Maharaja:] Kunnen jullie je voorstellen,
dat je een vrucht uit een steen krijgt? Nooit. Dus ze kunnen niets geven. Ze zullen jouw
leven vernielen, zoals ze hun eigen leven hebben vernield. Velen weten, dat ze opgegeven
dienen te worden, als ze niet gekwalificeed zijn om Krsna-prema te geven. Dit ('nikunja yuno') geldt voor een guru, zoals Narada Rsi. Een guru
kan in drie stadia krsna-prema geven. Eerst murcchit-kasaya, nirdhut-kasaya en parsada.
Wat betekent dat? In het eerste stadium deed Narada Rsi aradhana van Krsna en hij gaf
al zijn verlangens totaal op en raakte geabsorbeerd. Met een vluchtige blik gaf Krsna hem een moment darsana en
verdween. Narada Rsi begon te roepen en te huilen, "Zonder Jou kan ik mijn leven
niet redden". Een stem uit het luchtruim sprak, "Uit medelijden, uit genade, heb Ik jou
met één blik darsana gegeven. Je bent nu nog niet gekwalificeerd. Je hebt nog een paar
verlangens. Dus je kunt Mijn darsana niet krijgen." En hij wordt murcchit-kasaya genoemd. Er bestaat nog een
verlangen. Wat? Hij dacht, "als ik naar het bos ga en op een eenzame plek ga zitten
en ik doe aradhana, totdat ik rijp ben en Krsna komt, dan geeft Hij me Zijn darsana". Oh, dit is niet goed om alleen in een bos te gaan zitten. En wat
ga je daar doen? Alleen sattvika banavasa kan komen (een verlangen om in de
geaardheid goedheid op een solitaire plek te zitten in het bos). Maar verder niets. Je
moet totaal van Krsna afhankelijk zijn en dan kan Krsna komen. Dus dit is murcchit-kasaya.
Murcchit-kasaya betekent, dat er nog een paar ongewenste verlangens bestaan, die niet
werkzaam [actief] zijn, maar latent zijn en ieder moment de kop kunnen opsteken.
Zoals Bharata Maharaja, murcchit-kasaya, en hij had een aards medelijden, compassie
met een dier, een hert, en hij werd een hert. Dus dit is murcchit-kasaya. Er was nog iets, dat niet duidelijk was, maar dat in een of andere
voedingsbodem naar boven kon komen, waardoor die ongewenste zaken zich konden gaan
manifesteren, waardoor men drie geboorten zou moeten nemen, zoals Bharata Maharaja.
Dat was ook het geval met Narada. In het eerste stadium was hij murcchit-kasaya, er
waren nog enkele verlangens, maar ze waren niet actief. Maar als een paar dames
waren langs gelopen, die mooi waren en naakt voor hem zouden dansen - oh,
dan had hij kunnen gaan. [Brajanatha dasa:] Gevallen. [Srila Narayana Maharaja:] Sukadeva Gosvami was in
het tweede stadium, nirdhut-kasaya. Wat is nirdhut-kasaya? Nirdhut, alles is eruit gespoeld,
totaal, volkomen weggespoeld. Maar er is geen svarupa. Begrijp je dat? Er is geen associatie
met Krsna, geen gedaante. Dus hij is nirdhut-kasaya. Welnu, hij is zodanig gekwalificeerd,
dat er geen verlangens meer naar boven komen en niet kan vallen, hij kan nooit meer vallen. [Aranya Maharaja:] Hij heeft zijn svarupa gerealiseerd,
maar die svarupa nog niet gekregen? [Srila Narayana Maharaja:] Ja. Hij realiseert zijn svarupa,
maar dit lichaam is nog niet transcendent. Maar het lijkt transcendent en meer dan dat.
Narada in het derde stadium. Wat? In het derde stadium nam hij opnieuw de darsana van
Krsna en kreeg vastu siddhi en kreeg het transcendente lichaam zoals van een metgezel. Zoals
in de gedaante van Madhumangala. Zoals Narada-gopi en hij was in Goloka Vrndavana.
Hij kan overal naartoe gaan met Krsna, zonder Krsna, overal. Als hij zegt, "Oh, krsna-prema
moet komen" oh, dan komt krsna-prema binnen een seconde. Ook als Sukadeva Gosvami
dat zegt, komt het, maar dan kan het een, twee of drie minuten duren. En wat gebeurt er
met Narada in het eerste stadium? Oh, hij raakt iemand aan, hij geeft zijn zegeningen en
dan kan [krsna-prema] komen. Voor hen is het mogelijk om krsna-prema te geven. Degenen in een lager stadium kunnen enigszins meehelpen.
Iemand in madhyama-uttama of madhyama-madhyama, die een echte, oprechte Vaisnava
is zonder aardse verlangens, maar wel met een paar latente verlangens, zoals murcchit, die
nog liggen te sluimeren, kunnen harikatha vertellen en daarmee helpen om alle ongewenste verlangens
weg te nemen. Hij kan anderen helpen verder vooruitgang te maken, verder, verder tot
het stadium, waarin hij zichzelf bevindt. Deze gurus (madhyama-madhyama en madhyama-uttama)
zijn in deze wereld beschikbaar. Een guru zoals de drie typen, die ik zojuist heb beschreven, zijn
zeer zeldzaam. Met de genade van Krsna kun je hen tegenkomen en kunnen ze jou helpen.
Maar over het algemeen is de madhyama-adhikari, die zijn gurudeva oprecht volgt,
die zijn gurudeva diensten verleent, zonder dat hij de kans loopt om te vallen, welliswaar
zeer oprecht, maar vanwege latente verlangens bevindt hij zich in het murcchit stadium.
Ze kunnen ons met zoveel dingen helpen. Dit zijn gurus. En via hen kunnen we krsna-prema
krijgen. Ze zijn zoals 'nikunja-yuno rati-keli-siddhyai'. Ze hebben nog niet hun transcendente
svarupa gekregen. Begrijp je dat? Svarupa betekent constitutionele gedaante. Maar ze
bevinden zich in bhava en in bhava-avasta herinneren ze zich al die dingen. En ze praktiseren
al die dingen onder leiding van Visakha, Lalita of Rupa-manjari. Ze denken constant aan
asta-kaliya-lila. Asta-kaliya-lila betekent acht... [Madhava Maharaja:] Achtvoudig spel van Krsna. [Srila Narayana Maharaja:] Ze denken er altijd aan en
kunnen het geven. Dus hij vertelt het voor een guru zoals deze. Zijn guru was zoals deze.
Alle acaryas in onze lijn van rupanuga zijn of waren zoals dit. Als een guru hierin niet
deskundig is, hoe kan hij dan krsna-prema geven? Dit wordt krsna-prema genoemd.
Dus als je per ongeluk een dergelijke guru hebt aanvaard - zoals wat? Iemand die
constant valt, die zoveel verlangens heeft naar de drie W's [wealth, wine, women]
en die verlangens hebben naar lustbevrediging en vooral gehecht zijn aan geld,
materie en al die soort dingen. Op dat moment kon je het niet realiseren, maar nu zie je, dat
jouw guru naar de universiteit van impersonalisten gaat, je ziet, dat jouw gurudeva
hier en daar naar de bioscoop gaat en allerlei video's en televisie zit te kijken om te
zien hoe de verkiezingen verlopen en hoe Clinton wordt gedetacheerd. Hoe ze met
elkaar bekvechten. Altijd in deze [politiek] geïnteresseerd. Oh, die guru dient meteen
te worden afgewezen, als je krsna-prema, bhakti, wilt hebben. Wijs hem direct en
zonder uitstel af. Als je dat niet doet, gaan jouw guru en jijzelf naar de hel. Dit is
waar, dus je moet deze dingen volgen. Waarom zou je uitstellen, als je iemand
[lagere klasse guru] hebt aanvaard, maar nu weet, dat die guru geen effect heeft, dat
hij niet de vrucht van krsna-prema kan geven - waarom zou je uitstellen? Je moet
meteen proberen een nieuwe guru te aanvaarden, want Jiva Gosvami heeft gezegd,
sastra, Srimad-Bhagavatam heeft het gezegd. [Madhava Maharaja:] Purnas ca vidhina samyak
grahyet vaisnava guru [Srila Narayana Maharaja:] Als je ziet, dat jouw gurudeva
zijn eigen gurudeva niet volgt, en zijn gurudeva was een bonafide guru, gekwalificeerd
[zoals Srila Visvanatha Cakravarti Thakura heeft geschreven], maar je ziet, dat hij niet
volgt en een, twee, drie, vier vriendinnen heeft en geld aanpakt en onzin doet, moeten
we hem afwijzen. Als je eerlijk bent, als je oprecht bent, moet je dat onmiddellijk doen.
Als jouw gurudeva, die je had aanvaard zonder hem te kennen, en hij is madhyama-adhikari,
hij is oprecht maar in deze zaken niet deskundig, nikunja yuno rati keli siddhyai, dan
doe je pranama aan jouw gurudeva en dan vraag je hem, "Oh, sta me alstublief toe,
dat ik met een hoge klasse Vaisnava kan associëren." Oh, guru zal heel blij zijn, heel
blij. "Oh, ik geef onmiddellijk deze opdracht. Je moet gaan. En ikzelf zal er ook naartoe
gaan." Dan is hij guru. Dan moet je hem niet opgeven, maar dan zoek je
associatie met een hogere klasse guru en geef je eerbetuigingen aan deze gurudeva. Maar
als gurudeva geen eer betuigt, is hij zeer zelfzuchtig. Hij denkt, dat zijn leerlingen zijn
eigendom zijn. En dat is de reden, waarom hij denkt "mijn eigendom gaat naar hem toe",
als een leerling naar een ander persoon gaat. Dus hij is bang. Maar een echte guru
is niet bang. Hij zal zien, "Oh, mijn leerlingen gaan er vandoor, ze maken vooruitgang."
Dus hij zal heel blij zijn. "Als iemand mijn leerling helpt en hij maakt van hem madhyama-adhikari
en dan uttama-adhikari, oh, dan ben ik ontzettend blij, dat hij hem wil helpen." En
Svamiji was ook zo. Daarom zei hij, "Mijn leerlingen moeten associëren met hoge klasse
Vaisnava's." Dat heeft hij zo vaak geschreven. Jullie moeten vooral zijn Upadesamrta
lezen, Nectar of Instruction, vooral in de achtste sloka heeft hij dat heel duidelijk uitgelegd,
tan-nama-rupa-caritadi-sukirtananu. Dus je moet al die dingen kunnen zien en dan met guru associëren.
Als een guru niet zo gekwalificeerd is, zoals ik heb verteld, geef je hem jouw eerbetuigingen
en ga je proberen te associëren met een guru, die wel volkomen is gekwalificeerd. Als jouw
guru geen eer betuigt en ons niet toestaat om met hogere Vaisnava's te associëren, wijs je
hem af en dan ga je weg. Je hebt jouw huis, jouw vrouw, jouw vermogen, reputatie en
de rest achtergelaten - waarvoor? Niet voor deze klassen van bogus gurus. We hebben al die
dingen achtergelaten voor dienstverlening aan Krsna en als ze ons niet betrekken in Krsna
bewustzijn, hoe denkt hij dan guru te zijn? Hij is geen guru. [Toegewijden:] Kangaroo, die probeert zijn buidel te vullen. [Srila Narayana Maharaja:] Ze vertellen kangaroo, niet guru.
Dus in deze sloka wordt duidelijk uitgelegd wat de symptomen zijn van een zeer gerealiseerde
guru. Als we geen gerealiseerde guru krijgen, dienen we zelfs naar een madhyama-adhikari
te gaan, die oprecht is en die geen enkel werelds verlangen heeft. Dan kun je jezelf
ontwikkelen. Dan zal je op een of andere manier toch die echte guru krijgen, die Krsna voor
jou regelt. saksad-dharitvena samasta-sastrair Ik doe vandana voor diezelfde guru, die is zoals dat, nikunja-yuno.
En de guru, die daarvoor is gekwalificeerd, nikunja-yuno rati-keli siddhyai, oh, hij is
Krsna Zelf, Bhagavan, Hari. Hari betekent, dat hij Krsna kan aantrekken en Krsna zelfs
kan beheersen. Maar niet visaya Krsna, maar asraya Krsna. Er zijn twee soorten Bhagavan,
Hari. Visaya Hari en asraya Hari. Oh, deze guru is Hari, maar welke soort asraya-guru?
Kintu prabhor ya priya eva tasya, zeer dierbaar aan Prabhu, Krsna. Hij is niet Krsna, maar
van Krsna. Snap je? Een guru gaat niet vertellen, "Ik ben Krsna". Hij zegt, "Ik ben de
dienaar van Krsna". Maar is zoals Hari, hij beschikt over alle kwaliteiten van Hari.
Hoe kan een guru vallen, als hij alle kwaliteiten van Krsna heeft? Dus je moet je realiseren,
welke hoogste klasse een guru is. Guru is geen speelgoed, geen gewoon speeltje, geen gewoon persoon.
Guru is Krsna Zelf, maar asraya Krsna. Srimati Radhika is Krsna. Krsna heeft Zich in tweeën
gedeeld, één heet Radhika en één heet Krsna. Dus Zij, Radhika, is asraya, dus guru is
asraya, vooral de dienstmeisjes van Srimati Radhika. Dus Zij kan 'saksad-dharitvena'
worden genoemd, niet 'hari' maar 'haritvena'. Er is een groot verschil tusen 'hari' en
'haritvena'. Krsna Zelf is Hari en haritvena betekent beschikkend over de eigenschappen
van Hari, van Radhika, de eigenschappen van Radhika. Dus hij is asraya-guru. Alle
epische werken, sastra, Gita, Bhagavatam, Purana, hebben dit allemaal verteld. 'Uktas tatha bhavyata eva sadbhin'. Alle sadhbih, alle acaryas,
alle transcendente bhaktas, hebben de theorie aanvaard van 'kintu prabhor yah priya',
dat hij Krsna zeer dierbaar is. yasya prasadad bhagavat-prasado De genade van gurudeva is de genade van Krsna, geen verschil.
Krsna is genadevol, gurudeva is genadevol. Maar alle genade van Krsna in een lichaam
is gurudeva. Dus hij heeft meer genade dan Krsna. Hij kan naar ons toekomen, hij kan
lezingen geven, hij kan ons liefhebben, hij kan ons redden. Oh, Krsna komt niet. Hij
stuurt zijn guru. Zijn genade is, dat Hij een zeer gekwalificeerde guru stuurt. Een guru
is zijn genade. Dus de genade van Krsna is niet onafhankelijk. Het is afhankelijk van
de genade van gurudeva en Vaisnava's. Wat heb ik verteld? [Toegewijde:] Dat Krsna's genade niet onafhankelijk is.
Dat het afhankelijk is van de genade van guru en Vaisnava's. [Srila Narayana Maharaja:] Ja. Begrijp je dat? [Brajanatha dasa:] Zonder gurudeva kunnen we de
genade van Krsna niet krijgen. [Srila Narayana Maharaja:] Niet alleen gurudeva,
alle Vaisnava's, rupanuga-vaisnavas, ze zijn allemaal guru, ze zijn allemaal guru.
Ze zijn allemaal hiervoor gekwalificeerd. Ze kunnen de genade van Krsna nemen
en beheren en onder dat beheer, oh, ze kunnen het aan anderen geven. Krsna
kan niet hetzelfde doen. Hij heeft guru het vermogen gegeven om dat te doen.
Dus Krsna's genade is afhankelijk van de genade van guru en Vaisnava's. Als Krsna
wel eens niet blij is, als Hij boos is, als Hij Zijn genade niet rondsprenkelt, kan guru
aan Hem bidden en dan kan Zijn genade worden verkregen. Maar als guru niet
blij is, kan Krsna niets uitrichten. Jullie kennen Ambarisa Maharaja en Durvasa. Durvasa kwam
langs en stoorde Ambarisa Maharaja. Hij vloog er vandoor en ging naar Brahma, Visnu,
Mahesa, maar niemand kon hem helpen. Ze zeiden, "Je moet teruggaan naar Ambarisa
Maharaja. Als een doorn vastzit, kan hij op die plek worden verwijderd. Als hij in een
voet steekt, komt hij niet naar buiten door het hoofd. Dus je moet teruggaan naar
Ambarisa Maharaja. Durvasa ging naar hem toe en toen was hij bevrijd. Dus 'yasyaprasadan na gatih kuto 'pi'. Als guru niet blij is, kan
Krsna jou niet helpen. Dus iedereen kan jou helpen. Als guru die klasse heeft. Welke
klasse? Wat ik heb verteld. Hij kan krsna-prema geven. Hij moet madhyama-uttama zijn.
Op zijn minst madhyama-madhyama, oprecht, geen wereldse verlangens, geen lustbevrediging.
Zelfs die genade kan komen. Hoe komt het? Je weet, dat genade via Vaisnava's komt.
Als je aan een kula-guru diensten verleent. [Toegewijden:] Familieguru. [Srila Narayana Maharaja:] Familieguru, weet je wel.
Hij is oprecht, maar zijn guru is niet gekwalificeerd. Maar hijzelf is oprecht en wil Krsna
dienen, maar hij heeft geen gekwalificeerde guru gekregen. Dus tot zover is hij oprecht
en hij chant iets, maar zijn hoofd gaat alle richtingen in. Zelfs iemand, die een
madhyama-guru heeft en die al zijn aardse verlangens kwijt wil raken, krijgt het niet
voor elkaar. Zelfs al verleen je diensten aan die guru en hij geeft lezingen en
doet zoveel goede dingen, kan Krsna's genade door hem heen komen. Maar er komt geen
hoge klasse genade. Zoals vaidhi-bhakti, waarbij je wereldse dingen zou willen, waarmee
je zelfs mukti kan krijgen, maar geen krsna-prema. Jullie weten, dat er een sloka in de
Gita staat. Welke is dat? Degenen, die alle halfgoden aanbidden. ye 'py anya-devata-bhakta Srimad Bhagavad-gita (9.23) ["Degenen, die toegewijden zijn van andere goden en hen in
vertrouwen vereren, vereren eigenlijk alleen Mij, O zoon van Kunti, maar ze doen
het op de verkeerde manier." (BBT)] Als je halfgoden vereert, zoals Sankara, Ganesa, Hanuman en
anderen, geeft Krsna een paar vruchten, die de halfgoden niet kunnen geven.
Krsna geeft. Hoe? Krsna zegt, dat ye 'py anya-devata-bhakta yajante sraddayanvitah.
Aanbidders hebben enige sraddha jegens die halfgod en die halfgod kan een beetje
geld, reputatie, aardse dingen geven. Maar in werkelijkheid geeft Krsna dat via hen,
want die aanbidders geven die halfgoden een beetje eer en respect. Wat zijn halfgoden? Alleen de vibuti van Krsna. Hij heeft hen
aangesteld om al deze dingen weg te geven. Dus Krsna kan iets geven, maar geen
krsna-prema. Zelfs niet de sraddha ervoor. Maar er komt iets via hen [via de halfgoden]. Dus als iemand zijn kula-guru diensten verleent, dat wil zeggen
hun familieguru, een guru als dit, kan iets worden bereikt via Krsna. Maar als er een echte
oprechte guru is, tenminste een madhyama-adhikari zonder wereldse verlangens, or
een guru is zoals Narada [eerste stadium], Sukadeva Gosvami en een derde-stadium Narada,
wat kun je nog zeggen? Dus als Krsna boos is, kan een guru jou redden. Maar als guru boos
is, kan Krsna jou niet redden. Hij zal zeggen, "Je moet daar naartoe gaan. Ik kan het niet doen.
Ik heb mijn hart verpand aan die klasse toegewijde." Welke sloka? [Madhava Maharaja:]
sadhavo hrdayam mahyam Srimad-Bhagavatam (9.4.68) ["De toegewijden zijn altijd in Mijn hart en Ik ben altijd in het hart
van de toegewijden. De toegewijde weet van niets behalve van Mij en ook Ik kan de
toegewijde niet vergeten. Er bestaat een zeer intieme relatie tussen Mij en de zuivere
toegewijden. Zuivere toegewijden in volkomen kennis bevinden zich nooit buiten
spiritueel bewustzijn en zijn Me daarom zeer dierbaar." (BBT)] [Srila Narayana Maharaja:] Dus je moet proberen om
met een dergelijke guru te associëren. Dan kun je krsna-prema krijgen, anders niet.
Een guru die valt, iedere keer, iedere keer, iedere keer, die geen vertrouwen heeft in
zijn guru en nama, dat die nama iets kan geven. Zelfs een naam achterstevoren, zoals
'mara, mara, mara, maram'. Valmiki was dit aan het chanten en wat werd het uiteindelijk?
'Rama, Rama'. Door de naam omgekeerd te chanten, wat werd het? Oh, die naam werd
zuiver. Desondanks eren we Valmiki [zelfs al chantte hij in het begin de naam in omgekeerde
volgorde]. En als iemand dat met sraddha doet? Wat gebeurt er dan? jayati jayati namananda-rupam murare- Sri Brhad-Bhagavatamrtam (1.9) ["Alle eer, alle eer aan de naam van Krsna-Murari, de belichaming
van goddelijke zegen! Hij stopt de kringloop van geboorte en dood en bevrijdt van
alle pijnlijke pogingen in de beoefening van religie, meditatie, liefdadige werken,
dagelijkse eredienst en soberheid. Hij geeft bevrijding aan iemand, die hem zelfs
éénmaal uitspreekt. Krsna-nama staat apart als de hoogste nectar en enige rijkdom
in mijn leven." (Giti-guccha)] nama cintamanih krsnas Sri Caitanya-caritamrta (Madhya-lila 17.133) ["De heilige naam van Krsna is op transcendente wijze zegenrijk.
Hij geeft alle spirituele godsgeschenken, want hij is Krsna Zelf, het reservoir van alle
plezier. Krsna's naam is compleet en hij is in de vorm van alle transcendente smaken.
Hij is onder geen enkele voorwaarde een materiële naam en hij is niet minder machtig dan
Krsna Zelf. Aangezien Krsna's naam niet is besmet met de geaardheden van de
materiële natuur, is er geen sprake van, dat hij betrokken is in maya. Krsna's naam
is altijd bevrijd en spiritueel, hij is nimmer geconditioneerd door de wetten van de
materiële natuur. Dit komt, omdat de naam van Krsna en Krsna Zelf identiek zijn."
(BBT)] Jullie moeten proberen deze slokas en hun betekenis te onthouden.
Nama cintamani. O krsna-nama, vooral deze 'Hare Krsna' is als een cintamani, een wensboom.
Iedere wens, die je kunt hebben in de schaduw van een wensboom, oh, die komt meteen.
Jullie moeten deze geschiedenis kennen. Er was eens een koning, die op jacht ging. Tot
de avond was hij aan het jagen en deed van alles en nu had hij dorst en honger en was
moe, maar opeens viel de nacht in. Er liepen grommende tijgers en wilde dieren rond.
Toen vroeg hij zich af, waar hij naartoe kon gaan om onderdak te vinden. Er stond daar
toevallig een wensboom. "Oh, ik heb zo'n honger en de nacht valt in, dus er moet iets
komen om mijn dorst te lessen en mijn honger te stillen." Onmiddellijk stond er een
heerlijke maaltijd met goed geurend water voor hem klaar. Hij at en dronk ervan en toen
dacht hij, "Oh, als er ergens een hut zou staan om in te slapen, dan zou ik daar gaan slapen."
Onmiddellijk kwam er een goede palanka, een bed, met allerlei gerief aan. Hij ging op dat
bed liggen slapen. In de tussentijd liepen een paar tijgers in zijn buurt te brullen en hij werd wakker.
"Oh, als die tijger komt, wat gebeurt er dan?" En hij zag die tijger op zich afkomen.
"Oh, als hij me gaat verslinden" en die tijger nam een sprong en at hem op. [Toegewijden:] (lachen). [Srila Narayana Maharaja:] Dit was een wereldse wensboom,
maar die wensboom van Krsna is geen wereldse wensboom. Ieder transcendent verlangen,
"Ik wil Radhika een dienst bewijzen. Ik wil Krsna dienen. Ik wil krsna-prema, gopi-prema zelfs,
een prema zoals die van de manjaris, zoals Rupa en Raghunatha dasa, zodat die prema in
me komt." Dus deze klassen gurus zijn als wensbomen. yasya prasadad bhagavat-prasado Kijk, Raghunatha dasa Gosvami had in zijn kinderjaren de associatie
van Haridasa Thakura. Haridasa Thakura is siksa-guru. Eerste guru is Yadunandana
Acarya. Hij was de discipel van Advaita Acarya in die lijn. Hij was ook een bonafide guru.
En met zijn genade nam Raghunatha dasa een sprong en kwam naar Nityananda Prabhu en
kreeg de genade van Nityananda Prabhu. En toen met de genade van Nityananda
Prabhu kreeg hij de genade van Caitanya Mahaprabhu. Caitanya Mahaprabhu gaf hem
aan de zorg van Svarupa Damodara en Svarupa Damodara is nu zijn guru. Wat voor
guru? Alle guru. Hoger dan Yadunandana Acarya, hoger dan Haridasa Thakura. En
wat kreeg hij van deze wensbomen? De dasya van Radhika. Hij betrok hem in die dienst en als
er iets ontbrak, ging hij naar Rupa Gosvami en Rupa Gosvami gaf hem alles en
toen werd hij Rati-manjari. Dus dit is de kwalificatie van gurudeva. Jullie moeten ook weten, dat een toegewijde, die sadhaka, een
beoefenaar is, niet op één niveau blijft zitten. Een rivier stroomt verder en is niet alleen
op één plek. Het water, waarin we een bad nemen, is het volgende moment verder
en verder gestroomd, totdat het de zee heeft bereikt. Dus bhakti is zoals een rivier. Een
beoefenaar, die bhakti uitvoert, sravanam, kirtanam, visnu smaranam, moet omhoog
gaan. Wat gebeurt er, als iemand altijd op dezelfde plek blijft zitten? Als hij niet associeert
met hoge klasse, hogere klasse, nog hogere klasse, waar gaat hij dan naartoe? Hij kan
niet verder gaan. Als iemand al zijn wereldse dingen heeft losgelaten, alle wereldse
benodigdheden, maar hij heeft geen hoge klasse associatie en hij heeft er geen smaak
voor, is dat de reden, waarom hij zal vallen. Hij moet vallen. Dus probeer een guru
te vinden, een Vaisnava, zoals dit. Dan komt 'dhyayam stuvams tasya yasas tri-sandhyam'. Oh,
je moet proberen te bidden, ardhana te doen, drie keer te mediteren. Dit wil zeggen,
altijd, hele dag en nacht. Vande guroh sri-caranaravindam. 'Srimad guror-astakam etad uccair brahme muhurte.' In Brahma-muhurta,
vanaf drie uur in de ochtend. Dat is brahma-muhurta in de ochtend, vooral vóór zonsopgang,
een uur en dertig minuten. Maar Rupa-Sanatana en anderen, zoals Haridasa Thakura, sliepen
helemaal niet. Alleen één uur, of niet meer dan dat. Soms helemaal niet, niet slapen. Dus
we moeten proberen dat ook te doen en gurudeva op die manier te dienen. Als dan iemand
dat doet en op die manier bidt in de stemming en betekenis van deze slokas, dan yastena
vrndavana-natha. Wie is Vrndavana-natha? Krsna Zelf. Oh, saksat sevaiva, oh saksat,
rechtstreekse dienstverlening aan Krsna. Wat is dat? Zoals de gopis, dat kan hij krijgen.
We moeten proberen ook zo te worden. We zijn hier naartoe gekomen. Ik ben heel blij en ik vraag jullie
om al je wereldse verlangens op te geven. Het is erg moeilijk om lustbevrediging en al die
dingen op te geven. Maar met de associatie van hoge klasse Vaisnava's kun je
lustbevrediging opgeven. Dus ik zei gisteren tegen jullie, probeer, wat je ook doet, te
doen om eerst guru en Vaisnava's een plezier te doen en daarna Krsna een plezier te
doen. Wat je ook doet. Eet niet voor jezelf, eet voor guru-vaisnava dienstverlening,
voor Krsna's dienst. Als je ergens deskundig in bent, wat moet je dan bekijken? Oh,
doe ik hiermee mijn gurudeva en de Vaisnava's een plezier, of niet? Maar dat doen
we niet en dat is de reden, waarom we niet verder ontwikkelen. We zouden niet de commando's van onze onbeheerste verstand
mogen uitvoeren, maar dat doen we toch. [Toegewijden:] Onze gedachten volgen. [Srila Narayana Maharaja:] Dit is de grondoorzaak.
Wiens opdrachten volgen we? Van het verstand, van het onbeheerste verstand. Soms
adviseert hij hele verkeerde dingen en dan zijn we gedwongen dat te doen. Maar jullie
moeten niet luisteren naar de commando's van het onbeteugelde verstand. Probeer te
luisteren naar de gurus, zoals Visvanatha Cakravarti Thakura, Narottama Thakura,
Rupa-Sanatana, Rupa-Raghunatha en alle anderen. Probeer al die aardse zaken
op te geven, want het is zoet vergif. Dus probeer zoete rasagula op te geven, die
is vergiftigd door slangen en probeer ze zodoende te beheersen. Wat je ook leest,
ga er diep op in en probeer te bidden (aan de auteurs), dat ze ons genadig mogen
zijn. Nu is het tijd. [een paar woorden over tijd] [Bhakta Svarupa stelt een vraag in de achtergrond over
murcchit-kasaya, die moeilijk is te verstaan.] [Srila Narayana Maharaja:] Jullie moeten proberen te
luisteren en proberen te associëren met anderen. Wat ik vertel, oh, dat is soms iets,
dat moeilijk is om te realiseren. Je kunt worden misleid. Je kunt mij verkeerd begrijpen.
Nu worden enkelen misleid door hetgeen Svaminji heeft gezegd. Ze begrijpen hem
verkeerd. Ze proberen zijn externe wensen te vervullen, niet zijn innerlijke wensen.
Hij heeft nooit iemand gezegd om anderen te bekritiseren. Zelfs als iemand slecht is,
mogen we geen kritiek hebben. Hij heeft gezegd niemand te bekritiseren. Dus we
moeten proberen zijn opdrachten te realiseren, zijn lessen en dan zijn innerlijke
verlangens volgen. Eerst innerlijke wensen en dan externe wensen. Niet alleen zijn
externe verlangens. Hij heeft niet gezegd, dat jullie alleen boeken moeten verspreiden.
Hij heeft gezegd, dat jullie eerst moeten lezen en volgen en dan deze nectar aan
iedereen moeten geven. Op die manier. Dus mijn verzoek is ook, dat er zoveel boeken uitkomen, ze zijn
zeer, zeer behulpzaam, zeer behulpzaam. Zoals Svamiji en mijn gurudeva de opdracht
hebben gegeven, dat alle boeken worden uitgebracht. Jullie moeten proberen me te
helpen bij mijn guru-seva en krsna-seva. Jullie moeten me helpen met mijn guru dienst
en Krsna dienst. Hoe? Door deze boeken te verspreiden. Door bhakti-yoga te beoefenen
en me op die manier te helpen. Jullie moeten mijn boeken vertalen, jullie moeten ze
publiceren en proberen te verspreiden. Er zijn hier zoveel toegewijden, ongeveer meer
dan 200, jullie zijn met 250. Als jullie ieder tien boeken aan anderen geven, hoeveel
boeken zijn er dan doorgegaan? Ik denk, dat jullie een dergelijke distributie moeten maken
van mijn Rays
of The Harmonist. Dat is heel bruikbaar, heel bruikbaar. Daarin staan
hele eenvoudige lessen van Srila Bhaktivinoda Thakura, Srila Prabhupada (Bhaktisiddhanta
Sarasvati Thakura), van Rupa Gosvami, van Svamiji, van mijn gurudeva (Bhaktiprajnana
Kesava Gosvami Maharaja) en andere gerealiseerde zielen. Dus jullie moeten proberen
te prediken en deze geschriften ook verspreiden. Nagar-sankirtana mag niet stoppen. [Aranya Maharaja:] Gisteren hebben we nagar-sankirtana
gedaan en boeken verspreid. [Srila Narayana Maharaja:] Ik was heel blij dat te horen.
Als ik helemaal okay zou zijn, was ik gegaan. Ik ben als een commandant. Zoals ik meestal
doe in mijn Vraja-mandala-parikrama, vooral Navadvipa-parikrama, hier en daar. Dus dat
moeten jullie proberen te doen. Verwaarloos al deze dingen niet. Jullie bhakti neemt
erdoor toe. Gaura-premanande! [Toegewijden:] Hari Haribol! [naam van nieuwe ingewijde wordt gegeven] [Toegewijde:] Mag ik een vraag stellen? [Srila Narayana Maharaja:] Heel snel. Ik heb geen tijd. Toegewijde (moeilijk verstaanbaar op de tape). [Srila Narayana Maharaja:] Wat zegt ze? [Brajanatha dasa:] Bepaalde gurus zeggen, "Ik ben
niet echt bonafide, maar ik breng jou naar mijn gurudeva, want hij is wel bonafide
en hij kan jou helpen." [Srila Narayana Maharaja:] Je moet die guru ook op
de proef nemen. Geloof het maar niet. [Brajanatha dasa:] De guru hoeft niet fysiek aanwezig
te zijn. [Srila Narayana Maharaja:] O, dit de manier, waarop
ze rtvik ontdekken. Je moet ver uit de buurt blijven van deze bogus en notoire rtviks.
Ze zijn Kali-yuga guru. Ze vernielen jouw leven. Toen ze werden misleid, gaven ze
de lijn van hun guru op en accepteerden zoveel vrouwen en waren gevallen. Nu
willen ze dezelfde positie hebben en daarom zeggen ze, "Oh, ik ben nu rtvik, volg mij"
en ze willen die positie hebben. Maar je moet weten, dat het bogus figuren zijn en
geen guru zijn in onze lijn. Daar wordt deze rtvik lijn nooit aanvaard. Rtvik is eenvoudig
een offer door één persoon. Hij kent een paar regels en voorschriften van het
vuuroffer en ze doen het voor wereldse verlangens (het overzien van vuuroffer).
Ze hebben niets te maken met siksa-guru, bhagavata-guru, parampara-guru,
diksa-guru. Ze worden niet aanvaard als ware gurus. Dus deze rtviks zijn bogus
figuren. Hecht er geen geloof aan en ga niet met hen om. Ze zijn bogus en nu
willen ze opnieuw een positie, want daarom doen ze dit. Dus wees voorzichtig
met deze personen. [Madhava Maharaja:] Gaura-premanande! [Toegewijden:] Hari Haribol! Referenties |
DIT DOCUMENT IS BESCHIKBAAR IN PDF
Vorige <=
Aantekening bij Gita-govinda en Gaura-vani
Volgende =>
Leraren dienen deze eigenschappen te hebben