2 februari 2022
śrī śrī guru gaurāṅgau jayataḥ!
De diepe betekenis van Vyasa-puja
Krsna gaf Zijn eigen tattva (de gevestigde waarheden van Zijn realiteit), Zijn eigen bhakti. yavan aham yatha-bhavo / yad-rupa-guna-karmakah Sri Caitanya-caritamrta (Adi-lila 1.52) ["Wees met Mijn grondeloze genade verlicht in de waarheid van Mijn persoonlijkheid, manifestaties, eigenschappen en spel."] Hij heeft deze waarheid aan Brahma gegeven, Brahma gaf het aan Narada, Narada was zo goed het aan Vyasadeva te geven en Madhvacarya nam het rechtstreeks van Vyasadeva over. Van Madhvacarya ging het in de opvolging naar Madhavendra Puripada, die het aan zijn leerling Isvara Puripada doorgaf, die het aan Sri Caitanya Mahaprabhu gaf. Madhavendra Puripada en Nityananda Prabhu waren godbroeders, die hun inwijding van dezelfde guru hadden genomen, maar Nityananda Prabhu ging met Madhavendra Puripada om als Zijn siksa guru. Na Caitanya Mahaprabhu ging het naar Svarupa Damodhara en Raya Ramananda, toen naar Rupa, Sanatana, Jiva, Raghunatha, Krsnadasa Kaviraja Gosvami en daarna naar Narottama dasa Thakura, Visvanatha Cakravarti Thakura, Baladeva Vidyabhusana, Jagannatha dasa Babaji Maharaja, Bhaktivinoda Thakura, Gaurakisora dasa Babaji Maharaja, Prabhupada Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura, van hem naar mijn gurudeva (Bhakti Prajnana Kesava Gosvami Maharaja) en Bhaktivedanta Svami Maharaja - en nu is het naar ons toegekomen. Onze guru-parampara blijft bestaan zolang de schepping bestaat. En wanneer de schepping wordt opgeheven, komt Brahma weer en gaat de guru-parampara opnieuw beginnen. Zonder de guru-parampara kunnen we geen echte kennis verwerven. In Srimad-Bhagavatam staat het volgende geschreven, nigama-kalpa-taror galitam phalam Srimad-Bhagavatam (1.1.3) ["O deskundige en bedachtzame mensen, proef Srimad-Bhagavatam, de rijpe vrucht van de wensboom van Vedische literatuur. Hij vloeide voort van de lippen van Sri Sukadeva Gosvami. Daardoor is deze vrucht zelfs nog smakelijker geworden, ofschoon zijn ambrozijnen sap reeds voor iedereen smaakvol was, inclusief bevrijde zielen."] Deze transcendente Srimad-Bhagavatam - bhagavat-prema - was aanwezig in Goloka-Vrndavana. De papegaai Suka (die in deze wereld verscheen als Sukadeva Gosvami) nam die vrucht van Bhagavatam in zijn mond en proefde zijn zoetheid. En eenvoudig door het te proeven werd die vrucht uiterst zoet. Sukadeva Gosvami heeft toen die vrucht van Goloka-Vrndavana naar deze Aarde overgebracht en het aan Pariksit Maharaja gegeven. Deze kennis en prema zijn tot de dag van vandaag geleidelijk door de guru-parampara heen gekomen. Hiervoor zijn we onze guru-parampara zeer verschuldigd. Srila Bhaktivinoda Thakura heeft gegevens over het proces voor de uitvoering van Vyasa-puja verzameld, Srila Prabhupada Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura heeft ze ook toegepast en Guru Maharaja heeft ze gepubliceerd. Vanaf die tijd hebben we guru-panchaka, krsna-panchaka, acarya-panchaka, vyasa-panchaka, upasaya-panchaka en panca-tattva-panchaka vereerd. Er zijn zeven panchakas [Zie eindnoot 1]. De persoon, die plaats neemt op de zetel van acarya, de zetel van Vyasadeva, moet al deze principes volgen en gepaste eerbied betuigen aan alle acaryas in de disciplinaire opvolging. Dit wordt Vyasa-puja genoemd. narayanam namaskrtya / naram caivan narottamam Srimad-Bhagavatam (1.2.4) ["Alvorens deze Srimad-Bhagavatam - het enige strijdmiddel - te reciteren dient men eerbiedige eerbetuigingen aan de Persoonlijkheid Gods Narayana te bieden, aan Nara-narayana Rsi, het hoogste menselijke wezen, aan moeder Sarasvati, de godin van geleerdheid, en aan Srila Vyasadeva, de auteur."] Narayanam - Bied eerst Narayana pranama (eerbetuiging) aan. Naram caiva narottamam - Bied vervolgens Nara-Narayana Rsi pranama aan, van wie de kennis van Srimad-Bhagavatam naar beneden kwam. Hier [deze opvolging staat bekend als de Nimbaditya Sampradaya] is ook een guru-parampara. Eerst gaf Sankarsana het aan Nara-Narayana Rsi [Sri Narayana] en Sanaka, Sanatana, Sanandana en Sanat Kumar zijn ook in die parampara aanwezig. Zo kwam het door de disciplinaire opvolging. [Van Nara-Narayana Rsi kwam het naar Hamsa en daarna ging het naar de Vier Kumara's.] Op die manier komt Srimad-Bhagavatam vanuit Goloka-Vrndavana door de guru-parampara [door de vier vaisnava sampradayas of disciplinaire erfopvolgingen heen] [ Zie eindnoot 2] [De woorden in deze sectie tussen vierkante haken zijn van de redacteur gebaseerd op informatie uit Cara Acarya en Gaudiya Darsana geschreven door Srila Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja.] We zijn zeer fortuinlijk, dat we over die bhagavat-prema, die bhagavat-tattva horen. Jullie horen het van mij, maar waar heb ik het vandaan? Ik heb het gehoord van mijn gurudeva en hij heeft het gehoord van zijn gurudeva. Op die manier komt de kennis naar jullie toe. Onthoud altijd, wat ik in deze lezingen heb verteld. Probeer zuivere toewijding te krijgen en wees in jouw transcendente gedaante gesitueerd. Op deze manier zal je snel zien, dat je Yugala-Kisora (het jeugdige goddelijke paar) diensten verleent. Gaura Premanande, Hari Haribol! _________________________ 1) Guru-pancaka (Sri Guru, Paramaguru, Paramesthiguru, Paratparaguru, Paramparatparaguru); 2) Acarya-pancaka (Sri Sukadeva, Ramanuja, Madhva, Visnusvami, Nimbaditya); 3) Vyasapancaka (Sri Vedavyasa, Paila, Vaisampayana, Jaimini, Sumanta); 4) Sanakadi-pancaka (Sri Sanak, Sanatkumara, Sanatana, Sanandana, Visvaksena); 5) Krsna-pancaka (Sri Krsna, Vasudeva, Sankarsana, Pradyumna, Aniruddha); 6) Upasya-pancaka (Sri Radhika, Krsna, Gaura, Gadadhara, Sri Gurudeva); en 7) Panca-tattva (Sri Krsna Caitanya, Nityananda, Advaita Acarya, Gadadhara, Srivasa).] "Die Nara-Narayana Rsi, die een deelexpansie van Krsna is, is nu in de dynastiën van Yadu en Kuru verschenen in de gedaanten van respectievelijk Krsna en Arjuna om de last van de wereld te verlichten" (Srimad-Bhagavatam 4.1.60). PURPORT door Srila Bhaktivedanta Svami Maharaja:
Referenties |
DIT DOCUMENT IS BESCHIKBAAR IN PDF
Vorige <=
Leraren dienen deze eigenschappen te hebben
Volgende =>
Schrijf dit op in jouw hart